Säkerhetslexikon
Säkerheten är ett av Volvo Lastvagnars kärnvärden. I diskussionerna om lastbilar, transporter och säkerhet förekommer termer som kan vara svåra att tolka eller sätta in i sitt sammanhang. Här är ett minilexikon med de vanligaste orden och begreppen.

ABS - Anti Blockerings System. Ett säkerhetssystem som skall träda i
kraft vid kritiska situationer och som kompletterar det vanliga
bromssystemet. I samband med FL-serien 1985 presenterades ABS-bromsar
för första gången på en på en Volvolastbil.

ADR - beteckning på transporter av farligt gods. ADR är en förkortning
och den fullt utskrivna beteckningen är på franska och heter 'Accord
européen relatif au merchandises dangereuses par route'. Ungefärligt
översatt 'Den europeiska överenskommelsen om farliga transporter på
väg'.

ACC - Adaptive Cruise Control. System som mäter avståndet till
framförvarande fordon och ser till att hålla ett behörigt avstånd. Under
utveckling hos Volvo. Systemet kan även varna föraren om fordonet kommer
ikapp ett stillastående fordon eller annat hinder - Forward Collision
Warning. På Så sätt kan risken för dessa typer av olyckor minskas
kraftigt.

Action Service - se Volvo Action Service.

Aktiv körning - att ge utrymme för andras misstag i trafiken och att
lyssna till sina egna trötthetssignaler. Förutom att mjuk och planerad
körning gör föraren till en bättre trafikant, minskar det dessutom
slitagen både på föraren och bilen. Genom att vara uppmärksam på olika
signaler i omgivningen kan man förvarnas om farligheter. Sådana signaler
kan vara spegelbilder i fönster, skuggor och framför allt uppmärksamhet
på andra trafikanters beteende. Vid körning med fordonskombinationer
måste man både vara medveten och uppmärksam på olika typer av
instabilitet. Ofta känner inte föraren hur efterfordonet beter sig. Se
även ESP.

Airbag - krockkudde inbyggd i säkerhetsratten - SRS Airbag -
presenterades som optional 1995 i samtliga Volvos FH-hytter och ger
tillsammans med användning av bälte ett mycket gott skydd. En beräkning
av förloppet i 94 verkliga olyckor visade att en airbag har klart
skadereducerande effekt vid frontalkollisioner. En absolut förutsättning
är att airbag används i kombination med trepunktsbälte, som är i sig det
överlägset bästa passiva förarskyddet.
Genom bland annat offset-testet har Volvo Lastvagnars tekniker kunnat
utveckla och anpassa det elektroniska system med sensorer som
registrerar uppbromsningen i krockögonblicket. Sensorerna ger signal om
att utlösa airbagen som är monterad i rattens centrum och täcks av en
kåpa som öppnar sig och fälls åt sidan när airbagen löser ut.
Den fylls på 30 millisekunder (0,03 sekunder) med 60-70 liter kvävgas
som bildas genom en explosiv kemisk förbränning. Därefter tar det 45
millisekunder att tömma airbagen. Ett mycket snabbt förlopp där
ljudupplevelsen närmast kan liknas vid när man slår hål på en luftfylld
papperspåse. Se även Säkerhetstester och Olyckstyper.

Aktiv säkerhet - en av två huvudgupper när det gäller säkerheten i och
runt en lastbil: Aktiv säkerhet och passiv säkerhet. Den aktiva
säkerheten skall medverka till att olyckan aldrig händer - där spelar
förarens arbetsmiljö en viktig roll. Den passiva säkerheten skall göra
att följderna av en eventuell olycka skall bli så små som möjligt. Volvo
försöker så långt det är möjligt minska risken för att olyckor över
huvud taget skall inträffa. I det arbetet är utformningen av förarens
arbetsmiljö och förarplatsen mycket viktig. Utvecklingsarbetet sker med
utgångspunkt från hur en människa fungerar och reagerar. Hytterna till
Volvos lastbilar är konstruerade med erfarenhet från Volvos mångåriga
säkerhetsarbete, som bland annat har sin grund i Volvo Lastvagnars
Haverikommission. Se även Haverikommissionen.

Alkolås - system som spärrar bilens startfunktion om föraren har alkohol
i utandningsluften.

Attention Support - system som aktivt hjälper föraren att hålla
uppmärksamheten på trafiken. I situationer med hög stressnivå kan ett
sådant system, kallat Workload Manager, koppla samman trafiksituationen
med förarens stressnivå och se till att informationen prioriteras.
Systemet upptäcker förarens stressnivå i t.ex. en besvärlig
trafiksituation och fördröjer information som telefonsamtal och
textmeddelanden tills miljön runt fordonet är lugnare.
Andra system för Attention Support kan också varna föraren om han håller
på att bli trött - s.k. Drowsiness Manager, eller tappa koncentrationen
- Distraction Manager, och exempelvis föreslå en paus.

Barriärkrocktest - se säkerhetstester.

Belysning. Säker mörkerkörning innebör framför allt två saker - att se
och att synas. Det handlar om allt från extraljus till enkla reflexer.
Dagens lastbilar är som standard utrustade med mycket bra belysning.
Ändå har alltför många lastbilar dåligt ljus. Orsaken är ofta dåliga
reflektorer eller utbrända lampor. Första steget till en bil med riktigt
ljus är att regelbundet kontrollera och underhålla bilens
standardbelysning och att alltid ha med en extra glödlampsats. Men
människor har olika förmåga att se i mörker. Då kan hjälpmedlet vara
extraljus. Även den med bra mörkerseende som en gång provat att 'dra på
'extraljusen vill knappast avvara den möjligheten. Se även sikt.

Blodsocker - se mat.

Buller - Ej önskvärt ljud. Mäts i decibel. Buller och vibrationer
påverkar både uthållighet och koncentartionsförmåga. God ljudisolering
och väl anpassad hyttfjädring minskar risken för att en olycka skall
inträffa. Lagkrav anger hur högt buller som får förekomma i en lastbil i
drift. Buller orsakas främst av däcksfriktion mot vägbanan samt
fartvinden från chassit. Påverkas även av mängden fordon, hastighet samt
typ av fordon som kör på trafikleden.

Brake Blending - se bromsar.

Bromsanpassning. För att ha ett säkert och effektivt bromssystem vid
eventuellt behov av panikbroms bör ekipaget vara rätt bromsanpassat med
hjälp av lastkännande ventil och en så kallad teoretisk bromsanpassning
där man räknar ut att varje fordonsdel (bil och efterfordon) bromsar sin
vikt. Bromsanpassning bör göras en gång per år hos Volvos
återförsäljare. Se även Lastkännande ventil, ABS och Bromsar.

Bromsar. Bromsarna är direkt avgörande för god trafiksäkerhet. Volvos
skivbromsar och elektroniskt styrda bromssystem (EBS) reagerar
blixtsnabbt och ger kortast möjliga bromssträcka med optimal känsla i
fordon och pedal. Systemet är utformat så att bromskraften alltid
fördelas effektivt mellan fordonets olika hjul. Bromsskivorna expanderar
dessutom symmetriskt vid uppvärmning. Därigenom undviks ojämnt slitage.
När bromssystemet kombineras med marknadens kraftfullaste motorbroms,
Volvo Engine Brake (VEB), kanske tillsammans med en kompaktretarder,
höjs ytterligare effektiviteten och säkerheten. 'Brake Blending' innebär
att skivbromsar, retarder och/eller VEB samverkar på ett optimalt sätt.

Collision Mitigation - system där sensorer i bilen mäter hastighet och
avstånd till kollisionen, räknar ut om det inte går att undvika olyckan
oavsett hur hårt man bromsar eller girar. Bilen bromsar då maximalt för
att få ner kollisionshastigheten; det är viktigt eftersom även små
minskningar av hastigheten kan ha stor inverkan på skadornas omfattning.
Se även Hastighet.

Daglig tillsyn. Det är viktigt ur säkerhetssynpunkt att föraren genomför
en daglig tillsyn innan varje arbetspass. Innefattar bland annat
kontroll av belysning, konditionen på däcken, lufttryck, fastkilade
stenar, att rutor och speglar är rena och kontroll av spolarvätska.

Datorsimulering. Sedan 1989 gör Volvo Lastvagnar simuleringar av
krocktester i dator. Ett sådant tar cirka 48 timmar att utföra. Ett
riktigt test görs därefter också, men datortestens stora fördel är att
man nästan omedelbart får svaren. Alla nya modeller från Volvo testas
sedan 1994 först i dator innan några prototyper byggs. Se även
Säkerhetstester.

Decibel: dB(A). Enhet för mätning av ljudstyrka, som t.ex buller. Se
även Buller.

Distraction Manager - se ACC.

Drivlina - se komfort.

Drowsiness Manager - se ACC.

EBS (Electronic Brake System). Volvos elektroniskt styrda bromssystem.
Med sin automatiska bromsanpassningsfunktion jämnar EBS ut slitaget
mellan bromsarna och optimerar bromstrycket mellan dragfordon och släp.
Se även Bromsar.

Ekonomi. God förarmiljö och säkerhet kostar pengar, men betalar sig i
längden. Inte minst ur ett nationalekonomiskt perspektiv med lägre
kostnader för sjukvård och polisinsatser. En minskning av olyckorna för
ett åkeri betyder bättre image, högre produktivitet och lägre
försäkringskostnader. Totalt sett ökar lönsamheten för åkeriet.

ESP (Volvo Electronic Stability Program) - komplement till lastbilens
bromssystem. Volvo ESP känner av rörelserna i fordonet och mäter bland
annat sidoacceleration, rattvinkel och girvinkelhastighet. Om lastbilen
uppför sig onormalt aktiveras bromssystemet automatiskt. Varje hjul
bromsas individuellt och samtidigt sänks kraften på drivhjulen. Därmed
minskas avsevärt risken för s.k. fällknivseffekt, avkörning i halka
eller vältning i skarp kurva.

Filosofin bakom Volvos säkerhetsarbete bygger på fyra grundpelare:
*Säkrare fordon ger färre personskador och mindre mänskligt lidande
*Färre skador minskar behoven av kostsam sjukvård och rehabilitering
*En säker arbetsmiljö gör att föraren känner sig trygg
*En trygg förare är också en effektiv förare

Forskning. Förutom genom Haverikommissionens utredningar och intensiva
säkerhetsprovningar i laboratorier arbetar Volvo Lastvagnar bland annat
med projekt om samspelet mellan fordonet och människan - 'Human-Machine
Interface' (HMI). Det handlar om hur reglage, instrument och knappar
bäst skall placeras i fordonet. Omfattande forskning pågår även om
trötthet vid ratten, liksom förarens uppfattning om vad som sker i
omgivningen under körning. Se även ACC, Haverikommissionen, Lane
Daparture Warning och Säkerhetstester.

Forward Collision Warning. Se ACC.

FUPS - Front Underrun Protection System. Det främre underkörningsskyddet
FUPS ökar skyddet för åkande i personbilar vid frontalkollissioner med
lastbilar. Underkörningsskyddet består av en kraftig tvärbalk av stål
som är integrerad med stötfångaren och för över krockenergi direkt till
chassiramen. Konstruktionen förhindrar att mindre fordon kilas fast
under lastbilens front i samband med en direkt kollision. Motsvarande
skydd för underkörning bakifrån har länge varit standard på Volvos
lastbilar, som också förses med underkörninmgsskydd på sidan till nytta
för oskyddade trafikanter.

Fällknivsverkan - innebär att fordonskombinationen viker ihop sig.
Dragbil och semitrailer är oftast en kombination med god stabilitet, men
under ogynnsamma förhållanden vid bromsning eller gaspådrag i kurvor kan
man råka ut för en 'fällkniv', även om man kör med ABS-bromsar. Se även
ESP och ABS.

Girvinkelhastighet - se ESP.

Hastighet. Volvos Haverikomission har genom sina undersökningar visat
att i sex av tio olyckor hade förarens skador mildrats eller helt
uteblivit om bälte använts. Bältet behövs även i låga hastigheter.
Hastigheten i Volvo Lastvagnars krockprov ligger normalt mellan 30 och
50 km/tim. Rörelserna och islagen som obältade dockor utsätts för är
kraftiga och dramatiska även i dessa låga hastigheter. Hade det suttit
riktiga människor i bilen skulle skadorna blivit allvarliga om de inte
använt bälte. Se även Säkerhetsbälte.
Alla fenomen som har med instabilitet att göra ökar snabbt ju fortare
man kör. Det gäller oavsett typ av fordon och fordonskombinationer. Se
även Collision Mitigation, Pendling, Sidoacceleration och ESP.

Haverikommissionen, grupp som är en integrerad del av
Produktutvecklingen hos Volvo Lastvagnar. För att kunna skapa en säker
lastbil, krävs ingående kunskap om hur olyckor verkligen sker och hur
skador uppstår. Volvo Lastvagnars egen Haverikommission bildades redan
1969. Dess uppgift är att undersöka olyckor med Volvolastbilar, där
förare och/eller passagerare skadats. Särskild uppmärksamhet ägnas också
olyckor mellan lastbil och personbil. Kommissionen intervjuar dessutom
lastbilsförare om 'nära ögat-incidenter'.
Alla dagar året runt sköter fyra personer i jour utryckningar, mest
sådana som går att nå inom en timma från Göteborg.
Syftet med Haverikommissionens arbete, är att utreda varför olyckor
händer och hur de händer. Sedan starten har fakta från mer än 1.400
olyckor bearbetats och sammanställts till vetenskapliga rapporter. Volvo
har här en unik erfarenhetsbank, som ligger till grund för varje ny
produkt och som gjort Haverikommissionen till en respekterad instans
långt utansför Volvos egen verksamhet.
Grunden till Volvolastbilarnas höga säkerhet har till stora delar sitt
ursprung i haverikommissionens arbete. Bland annat energiupptagande
hyttinredning, deformerbar ratt och trepunkts säkerhetsbälte.

Head Impact Test, test där Volvo Lastvagnar simulerar en olycka och
följer upp hur kroppen och framför allt huvudet rör sig i hytten. Detta
för att försäkra sig om att inredningen i hytten inte vållar onödiga
skador vid en olyckshändelse.

Helhet. Trots alla inbyggda stödsystem och bekvämligheter för föraren,
kan en olycka inträffa. Det gäller då att allt är gjort för att minska
skadorna av olyckan. Det är helheten, inte enstaka detaljer, som avgör
hur krocksäker lastbilen är. Volvo forskare, tekniker och konstruktörer
arbetar alltid med helhetsbilden för ögonen.

Human Machine Interface - se forskning.

Hytt. Hyttstommen i Volvos lastbilar tillverkas av höghållfast stål och
är kraftigt förstärkt vid dörrarna och fronten. Vid kollision överförs
energin bakåt i hytten och ett överlevnadsutrymme säkerställs. Hyttens
fästen är delvis eftergivliga, den kan därför skjutas bakåt för att
därmed minska inträngningar och deformationer mot föraren.

Instrumentpanel - Instrumentpanelen är energiupptagande liksom
inredningsdetaljer i knähöjd. Även ratten och dess upphängning är
energiupptagande och ger efter om kroppen skulle slå i. Klädseln
tillverkas av flamsäkert material. Se även Säkerhetsratt.

Klimat. Med ett behagligt klimat i hytten håller sig föraren pigg och
alert, även under långa körpass. Bra värme, ventilation och
luftkonditionering, är därför viktiga bidrag till hög säkerhet.

Komfort. Säkerhet och komfort hänger på många sätt ihop. En förare som
sitter bekvämt, i rätt körställning och med alla reglage tydliga,
lättbegripliga och lätta att nå, kan arbeta effektivt och koncentrera
sig mer på trafiken. Drivlinan spelar också en viktig roll. En lastbil
med bra körbarhet i form av en elektroniskt styrd motor och kanske
automatisk växellåda, innebär färre stressande moment.

Koncentration - se Mat samt Komfort.

Krockkudde - se airbag.

Lane Departure Warning - system som känner av om fordonet oavsiktligt
ändrar kurs, ett tecken på att föraren somnat eller tappat
koncentrationen. Systemet jämför fordonets kurs med vägmarkeringarnas
placering och varnar med ett larm om avvikelsen är för stor. Se även
ACC.

Lastkännande ventil. Standard på samtliga Volvos modeller. Lastkännande
ventil reducerar retardationen (bromskraften) i förhållande till lasten
genom att begränsa lufttrycket ut till bromsarna vid olastat eller
dellastat fordon. Lastkännande ventil fördröjer alltså hjullåsning
dynamiskt genom att ta hänsyn till lastförhållandet. Jfr ABS - Anti
Blockering System som är ett säkerhetssystem som skall träda i kraft
vid kristiska situationer och som kompletterar det vanliga
bromssystemet. Även ABS är standard.
Det är viktigt att veta att kopplar man ihop bil med släp så är det
väsentligt att släpet har lastkännande ventil. Lastförhållandet är
sådant att lastat släp väger 4-6 gånger med än ett tomt släp, mot att
bilen väger 2-3 gånger mer när den är full. Volvo rekommenderar därför
att lastkännande ventil skall finnas på både bil och släp. Vill man
dessutom ytterligare öka säkerheten skall man utrusta båda fordonen med
ABS. Har man Lastkännande ventil på endast ett av fordonen tillkommer
utöver ökat slitage även risk för glasning och fading. Detta kan medföra
vid en panikbromsning medföra kraftigt reducerad bromseffekt, kanske
till och med så att ABS ej träder in.
För att ha ett säkert och effektivt bromssystem vid eventuellt behov av
panikbroms bör ekipaget vara rätt bromsanpassat med hjälp av
lastkännande ventil och en så kallad teoretisk bromsanpassning där man
räknar ut att varje fordonsdel bromsar sin vikt.

Lastsäkring. Under transport skall lasten vara säkrad så att den kan
motstå en kraft framåt som är minst lika stor som hela lastens vikt.
Bakåt och åt sidorna gäller minst halva lastens vikt.
Lastsäkringsanordningen bör ses till minst en gång i veckan och skadade
band skall slängas och ersättas.
Vid körning med farligt gods bör en lastplan göras upp. Om en sändning
innehåller flera olika sorters gods, skall kollin med farligt gods
skiljas från andra kollin. Med en lastplan blir det enklare att se var
det farliga godset är placerat vid ett olyckstillbud. Se även ADR.

Luftkonditionering - se klimat

Låsningshindrande utrustning - antingen Lastkännande ventil eller Anti
Blockerings System (ABS). Båda är standard på Volvos lastbilar. Se även
Lastkännande ventil samt ABS.

Mat. Lättare mat - alltså mat som inte är fet - blir man inte lika trött
av. Fet mat gör att man blir däst och övermätt med sämre koncentration
som följd. Om man äter regelbundet kan kroppen lättare ta hand om maten.
Tre huvudmål och två mellanmål rekommenderas generellt. Grädde, pommes
frites och chips är inte farliga i sig, men om det blir för mycket tar
kroppen stryk. Istället rekommenderas andra livsmedel som fisk, frukt,
grönsaker, bröd och magra alternativ av mjölkprodukter. Att hoppa över
måltider gör det jobbigare att klara av arbetspasset, eftersom
blodsockret sjunker och koncentrationen blir sämre. Maten och vätskan
gör att man som förare orkar bättre.
Förr eller senare sjunker blodsockret och uppmärksamheten blir sämre.
Frukt, som en banan, ger extra uthållighet till det är dags för lunch
eller middag. En chokladkaka ger visserligen snabbt energi, men ger
ingen utållighet, eftersom blodsockret snabbt sjunker igen.
Att dricka mycket vatten förbättrar koncentration och uthållighet.
Dessutom slipper man huvudvärk p.g.a. uttorkning.
Den som kör på natten rekommenderas att behålla normal måltidsordning
med frukost, lunch och middag, vilket ger en jämn fördelning av energin
under ett dygn.

Mobiltelefon. Om fordonet kolliderat kan räddningsinsatsens
utryckningstid och förberedelse vara skillnaden mellan liv och död.
Genom att via en krocksäker mobiltelefon skicka data till larmcentralen
kan räddningsionsatsen optimeras. De uppgifter som skickas kan vara
fordonets position, kollisionshastighet, krockacceleration, information
om lasten och eventuellt en bild inifrån hytten. En liknande funktion
används för Volvos personbilar i USA. Se även Forskning.

Offset test - en typ av krocktest med lastbilar där ena bilen kör in med
halva fronten mot den mötande bilens front. Testet har varit ett viktigt
led i utvecklingen av airbag för lastbilar. Se även Säkerhetstester.
Volvo Lastvagnar gör offset-testerna för att efterlikna typolyckor på
vägarna. I testet kör en lastbil in med en hastighet av 50 kilometer i
timman i en stillastående lastbil. Energin placeras i kollisionen på 50
procent av frontytan, vilket gör det tuffare än andra krocktester.

Olyckstyper. Två typer dominerar i olyckor där lastbilsförare skadats.
80 procent av de lastbilsförare som skadats i trafikolyckor har antingen
råkat ut för en singelolycka eller kolliderat med en annan lastbil.
En singelolycka går oftast till så att lastbilen kör av vägen och
välter. Efter vältningen är det vanligt att hytten kolliderar med t.ex
ett vägräcke, en dikeskant eller ett träd. Om föraren inte använder
bälte riskerar han att kastas runt inne i hytten eller ut ur den.
Den vanligaste kollisionstypen mellan två lastbilar är att den ena kör
på den andra bakifrån. Föraren i den påkörande bilen kastas då framåt.
Se även Säkerhetsbälte och Airbag.

Originaldelar - Volvo Originaldelar är reservdelar som uppfyller Volvos
krav på kvalitet och tillförlitlighet och därmed säkerhet. Originaldelar
konstrueras, utprovas och testas parallellt med utvecklingen av de olika
lastbils och bussmodellerna. Förutom att de alltid är
samhörighetsanpassade betyder det ständig produktutveckling, lång
livslängd, komplett sortiment, hög tillgänglighet och välutbildad
personal.

Passiv säkerhet - se aktiv säkerhet

Pendling. Kombinationen bil och kärra kan komma in i en odämpad,
pendlande svängningsrörelse som kan innebära risk för vältning och andra
typer av olyckor. Svängningarna blir större ju längre bak draget på
bilen sitter. Alla fenomen som har med instabilitet att göra ökar snabbt
ju fortare man kör. Det gäller oavsett typ av fordon och
fordonskombinationer. Se även ESP och Hastighet.

RDS. Radio Data System (RDS) innebär att radiosändningarna kan brytas
för t.ex. viktig trafikinformatiuon. Alla radioapparaterna i Volvos
program för lastbilar är utrustade med RDS.

Sidoacceleration. Vid undanmanöver med bil och släp kan släpets rörelse
förstärkas avsevärt i förhållande till bilen. Sidoaccelerationen kan
vara flera gånger större på släpet än på bilen. Om både släpet och bilen
är lika mycket lastade kan alltså vältrisken vara mycket större än
förväntat om man utgår från vad man känner i bilen. Det innebär också
att släpets svepyta blir större. Förstärkningen av släpets rörelser är
större ju kortare släpets hjulbas är. Se även ESP.

Sikt. Ju bättre kontroll föraren har över den omgivande trafiken, desto
mindre är risken för oväntade situationer. Därför är rejäla backspeglar,
närsiktspeglar och stora vindrutor självklara i dagens Volvolastbilar.
Volvos kraftfulla strålkastare med gasurladdningslampor ger ett
förbättrat siktfält för halvljus vid mörkerkörning. Kamera vid backning
är ett värdefullt tillval. Se även Belysning.

Slagprov se Säkerhetstester.

Stress. I dagligt tal alla slags påfrestningar på kropp och själ som får
en människa att känna sig ”stressad”, dvs pressad, jäktad, bekymrad,
nervös och ångestfylld. Stress är egentligen inget onaturligt, utan en
nödvändig reaktion när vi utsätts för påfrestningar och belastningar.
Stressreaktionerna behövs för att kunna fördela resurser till olika
system i kroppen. Hjärnan får mer blod, så att vi kan koncentrera oss på
svåra uppgifter, muskelstyrkan och effektiviteten i immunförsvaret ökar.

För allt fler människor har stressen dock blivit permanent. Detta skapar
ohälsa, såsom hjärt- kärlsjukdomar, belastningsskador, olyckor, osv.
Stress kan också påverka en rad hälsobeteenden, som rök- och kostvanor,
missbruk, motionsvanor, m.m. När stressreaktionerna är konstant påslagna
ges vi ingen möjlighet till återhämtning. Se även Attention Support.

Ställbar ratt. Samtliga modeller i Volvos lastbilsprogram har ställbar
ratt som en del i förarens komfort och möjlighet att finna rätt - och
därmed säkrast möjliga - arbetsställning. Se även Säkerhetsratt.

Säkerhetsbälte. Ingen enskild säkerhetsdetalj har större betydelse än
säkerhetsbältet. Man vet att bältet skulle ha förhindrat eller minskat
lastbilsförarens skador i minst 60 procent av olyckorna. Trepunktsbälten
är standard i alla Volvos lastbilar. Som tillval för den som av
komfortskäl så önskar, finns en förarstol med integrerat bälte. För att
öka medvetenheten om vikten av att använda säkerhetsbälte har Volvo
Lastvagnar tagit fram 'välthytter' - simulatorer med vilka man effektivt
kan påverka lastbilsförare att använda bältet.

Säkerhetsratt. Haverikommissionens arbete resulterade i att man redan
1979 kunde presentera en säkerhetsratt som var ett rejält uppsving från
gamla tiders bakelitklädda stålrattar. Idag är säkerhetsratten en del av
den passiva säkerheten som finns inbyggd i Volvos hytter. Vid en olycka
när en lastbil t.ex. kör in i en annan stillastående lastbil har
säkerhetsratten i princip två uppgifter. Dels ska den deformeras utan
att skada föraren, dels ska den ta upp energi och bromsa förarens
framåtkast.

Säkerhetstester. Samtliga Volvomodeller säkerhetsprovas med samma
metoder och samma höga krav. Singeloyckor simuleras med världens
hårdaste och mest realistiska test - det svenska slagprovet. Tre
krävande moment utförs på en och samma hytt för att provet skall ligga
så nära verkligheten som möjligt. Kollision mellan två lastbilar
simuleras genom Volvos unika barriärprov, som motsvarar att en lastbil
kör in i en annan bakifrån.
Slagprovstester, barriärkrocktester, offset-tester och Volvo Lastvagnars
Haverikommissions arbete, utgör basen för att utveckla säkra lastbilar.
I slagprovet är delmomenten anpassade till ett förlopp där lastbilen
antas köra av vägen. Den välter, lasten förskjuts och trycker till
hytten bakifrån varefter lastbilen slår runt.

Sömn. Inte ens den mest rutinerade förare kan stå emot sömnimpulser -
även om just yrkesförare är ovanligt svåra att golva i vetenskapliga
sömnförsök. En god nattsömn är A och O, vilket har att göra med den
biologiska klockan. För den som skall köra ett nattpass kan en tupplur
strax innan körningen minska sömnigheten flera timmar senare, vilket i
sin tur minskar risken för olyckor. Tuppluren ger mer av den viktiga
djupsömnen. Har man varit vaken tio timmar ökar behovet av djup sömn.
Därmed pressas mer djupsömn in i tuppluren. Man sover med andra ord
effektivt.

TCS - Tractions Control System. Elektroniskt system hos Volvos lastbilar
vilket ökar framkomligheten och girstabiliteten vid låg friktion.

Tester - se Säkerhetstester.

Trepunktsbälte - se Säkerhetsbälte.

Trötthet - är den största säkerhetsrisken. Det är därför viktigt att
vara utvilad när man börjar sitt arbetspass. Ett bra sätt att förhindra
trötthet är att se till att arbetsmiljön är bra. Rätt klimat och rätt
ljudnivå är viktigt. Se även Mat, Sömn och Komfort.

VEB - Volvo Engine Brake. VEB-systemet är helt sammanbyggt med motorn
och är konstruerat som en kombination av avgasbroms och
kompressionsbroms och ger en mycket god bromsförmåga över motorns hela
varvtal. Se även Bromsar.

Volvo Action Service. Volvo Action Service (VAS) är en jourservice
avsedd för nationella och internationella transporter som finns utefter
alla stora transportleder. Organisationen sträcker sig över hela Europa
med jourbilar beredda att rycka ut med mekaniker vid behov.
Genom ett telefonsamtal till den dygnet runt bemannade Volvo Action
Service-centralen kan föraren komma i kontakt med en koordinator som han
kan tala med på sitt eget språk.
På en digital europakarta kan personalen på centralen exakt se var
fordonet befinner sig och man kan omedelbart få fram tekniska data om
bilen. Där finns också samtliga Volvoverkstäder inlagda. Man kan genast
se vilken verkstad som ligger bäst till och vilken väg mekanikern bör
välja för att snabbast ta sig från verkstaden till fordonet.

Underkörningsskydd - se FUPS.

Utveckling. Genom åren har Volvo varit först med en rad banbrytande
konstruktioner. Några exempel på hur krocksskyddet för lastbilsföraren
utvecklats är hytt i höghållfast stål, energiupptagande islagsvänlig
hyttinredning, deformerbar ratt, trepunkts säkerhetsbälten och airbag.
Se även ACC, Forskning, Haverikommissionen, Lane Daparture Warning och
Säkerhetstester.

Volvo Action Service. Volvo Action Service (VAS) är en jourservice
avsedd för nationella och internationella transporter som finns utefter
alla stora transportleder. Med en larmcetral och separata telefonnummer
för varje land sträcker sig organisationen över hela Europa med
jourbilar beredda att rycka ut med mekaniker vid behov.
VAS finns idag etablerat i xxxx europeiska länder och är tillgängligt
för alla lastbilar och bussar som råkar ut för något oförutsett var de
än befinner sig.
Att få kontakt med Volvo Action Service är enkelt: ett telefonsamtal
till något av de speciella nödtelefonnummer som Volvo upprättat i de
flesta av Europas länder. På den dygnet runt bemannade stationen kan
föraren sedan prata med en person som kan hans språk.
På en digital europakarta kan personalen på Action Service-centralen
exakt se var fordonet befinner sig och man kan omedelbart få fram
tekniska data om bilen. Där finns också samtliga Volvoverkstäder
inlagda. Man kan genast se vilken verkstad som ligger bäst till och
vilken väg mekanikern bör välja för att snabbast ta sig från verkstaden
till fordonet.

Volvo Säkerhetskontroll - en service i första hand för den som har en
volvolastbil äldre än fem år. Den har huvudmålet att det skall finnas så
många säkra lastbilar som möjligt ute på vägarna. Volvo
Säkerhetskontroll är ett verkstadsprogram som garanterar fordonets
säkerhetsstatus. På verkstaden går Volvos mekaniker igenom bromsar,
däck, säkerhetsbälte och styrsystem. Om någon slitagedel behöver bytas,
monteras Volvo Originaldelar som är unikt utvecklade för och av Volvo.
Se även Originaldelar.

Välthytter - se Säkerhetsbälte.

Överlevnadsutrymme - att hyttdeformationerna på en lastbilshytten vid en
olycka inte blir större än att man kan sitta på förarplatsen. Bilbältet
är en garanti för att föraren sitter kvar i stolen. Se även Hytt.

Sammanställning: Stig-Arne Fredlund