Test av obandade pappersrullar
Tester gav svar på frågor om
lastsäkring
Polisen och Transports
regionale skyddsombud har ifrågasatt säkerheten vid Godsservice
transporter av papper i Karlstad. Rullarna har stått i zick-zack och
körts obandade, vilket skapat frågor hos chaufförerna. Nu har
transporterna testats i skarpt läge.

Örjan Jakobsson (mitt i bild) är nästan
lite generad över mängden människor som kommer för att ta del av
bromsproven i Karlstads hamn. "Jag förstod inte att det var något så här
stort jag drog i gång", säger han.
Poliser, bilinspektörer, representanter
för åkeriet Godsservice, Stora Enso, Schenker. Alla har de samlats i
Karlstads hamn, ivriga att ta del av dagens bromsprov. Frågan hänger i
luften: Träder Örjan Jakobssons skyddsstopp i kraft eller kan
transporterna rulla vidare?
Peter Andersson ansvarar för testerna. Han
jobbar på Mariterm i Höganäs, som bland annat sysslar med utredningar
och analyser inom lastsäkring och godstransporter. Andersson förklarar
att enligt regelverket räcker det med enbart förstängning av godset,
alltså att det placeras direkt mot fasta delar i fordonet så att inga
mellanrum uppstår. Men, den springande punkten är om sidoväggarna
hindrar godset från att ramla av.
– Enda sättet att veta är genom praktiska
prov. Enbart tekniska beräkningar räcker inte eftersom vi inte vet hur
starka sidoväggarna är.
Bilinspektör Bengt Johansson oroar sig för
att något ska hända med transporterna av papper på vägarna. Värsta
scenariot är att en rulle, som väger 1,8 ton, åker ut genom sidan och
träffar mötande trafik.

Peter Andersson är testledare och
dokumenterar olika faktorer.
Dödsolycka
En sådan olycka inträffade i Gävletrakten
för närmare sex år sedan. En chaufför körde pappersbalar, varav några
stod i ett övre lager som inte var förstängt framtill. När släpets däck
hamnade utanför vägbanan orsakade det en krängning som gjorde att lasten
flög ut genom sidan. En man i en mötande skåpbil träffades av godset och
dog i samma sekund.
Testet här i Karlstad går omständligt
till, ekipaget lastas i en mängd varianter. Först till hälften. Sedan
fullt. Med och utan gummidukar som ökar friktionen. Den bakersta
sektionen ska vara bandad under samtliga varianter och varje gång ska
lastbilen upp i minst 50 kilometer per timme och göra en tvärnit.
I timmerbilens hytt sitter Peter
Andersson, Bengt Johansson och dagens frivillige testförare Leif
Jansson. Han gasar på vid raksträckan. Ställer sig sedan på bromsen. En
frän doft av bränt gummi sprider sig och männen kliver ut, skyndar fram
till släpet för att inspektera med de övriga. Andersson drar upp en
tumstock, kontrollerar noga. Det har inte hänt någonting, varenda rulle
står stadigt på den plats där de lastades.
Under provomgångarna blir de svarta
bromsspåren i asfalten allt mer markerade. Med godset händer mycket
litet. Vid full last står rullarna kvar inom den cirkel som markerats
med vit krita, själva gummiduken har dock glidit framåt. Sidledes har
det inte hänt något.
Örjan Jakobsson tittar förundrat på
lasten, antecknar i sitt block. Vänder sig mot Lave Oscarsson, ägare
till Godsservice.
– Jag är fruktansvärt förvånad, säger
Jakobsson.
Lave Oscarsson ler brett, han ser synbart
lättad ut.
– Jag är inte förvånad, men jäkligt glad.
Några av bilinspektörerna är skeptiska
till nyttan av dagens tester. Genom bromsprov kommer man bara upp till
hälften av det värde, 1G, som krävs framåt. Bengt Johansson hade hellre
sett ett lutningstest i 50 grader.
Det ansågs dock orealistiskt. För att
komma upp i rätt lutning skulle den 25 ton tunga lasten behöva lyftas
med en kran tio meter upp i luften. Peter Andersson på Mariterm
diskuterade testet med Vägverket, som bedömde bromsprov som tillräckligt
verklighetstroget. Andersson förklarar att den stora rädslan var att
pappersrullarna skulle tryckas framåt och utåt mot väggarna vid en tvär
inbromsning. Vid provet bromsar bilen med maximal kraft, och värre än så
blir det aldrig i trafiken säger han, men tillägger:
– Om ett bromsprov kan ersätta
lutningsprov är polisens sak att avgöra.

Leif Jansson är pensionerad
lastbilschaufför med närmare 40 år i yrket och han debuterade som
testförare under provdagen i Karlstad.
Nöjd
Poliserna invänder inte och resultatet
blir att transporterna kan fortgå utan gummidukar. Däremot ska de
bakersta sektionerna vara bandade om avståndet från gods till vägg är
mer än 15 centimeter. På varje sida är det maximalt tillåtna avståndet
7,5 centimeter och framåt ska godset ligga dikt an. Det betyder att
lastningen följer föreskrifterna, och att ett speciellt intyg som polis,
förare och facket efterlyst inte behövs.
Transports Örjan Jakobsson är nöjd med
dagens resultat, trots att utgången inte blev som han förväntat sig.
– Vi har fått svar på en hel del
frågeställningar. Nu kan jag lugna chaufförerna, säger han.
Minna Mäki -
Transportarbetaren
juni 2005
|