Fakta

1900-1910
Vabis A-car 1897. This is the first Swedish car. It was constructed by Vabis' engineer Gustaf Erikson who sits beside the driver. The driver is the MD at Vabis, Peter Peterson.
Scania 1901, första prototypen framför fabriken i Malmö 1901.
Vabis 1902, den första lastbilen som tillverkades av Vabis i Södertälje. 1,5 ton bruttovikt - 12 km/tim i maxhastighet.
Scania 1908 fyratonnare, på flaket står teamet som tillverkade lastbilen.
Scania 1908 van - Skånska Dagbladet körde ut tidningar. Motor på 12 hk.
Scania mjölkbil med kompakta gummihjul och ett stort signalhorn, 1909.
I början av 1900-talet tillverkade Scania cyklar.

1911-1920

Scania 1917 - med enaxligt släp.
Scania 1919 - 3-tonnare med luft i däcken, fordonet levererades till Nordiska Komapaniet, NK, i Stockholm 1919.
Scania 1917, tillverkad för svenska armen. Motorn var på 70 hk, fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning!!!
Scania 1915-1920, fordonsflottan hos Gamla Dragarelaget i Helsingborg.
Scania 1915, brandbil i Malmö stad.
Scania 1920, tre-tonnare
Scania 1914, levererad till Förenade Svenska Tobaksfabriken
Scania 1912, motorn var på 60 hk, och max hastighet var 40 km/tim Stegen räckte upp till 25 m, Norrköpings brandkår.
Scania-Vabis 1913, fabriken totalförstördes i en brand.

1921-1930

Scania 1924, 2,5 ton med manuell tipp.
Scania 1928, med hydraulisk tipp, en viktig innovation vid den tiden. Bakhjulen är kompakta däck.